Kali ini saya akan merumuskan berkaitan e-commerce
Definisi E-commerce:-
- Electric Commerce juga dikenali sbg e-commerce
- Jenis industri dimana untuk membeli dan menjual produk atau memberikan servis melalui sistem elektronik seperti internet dan jaringan komputer yang lain.
- Perbezaan diantara e-commerce dan e-business
- E-commerce :-
- Meliputi proses menghadap ke luar menyentuh pelanggan,pembekal dan rakan kongsi termasuk jualan, pemasaran , ambil tempahan, penghantaran, perkhidmatan pelanggan, pembelian bahan mentah, dan perolehan barang-barang operasi -perbelanjaan tidak langsung seperti bekalan pejabat.
- Melibatkan model perniagaan baru yang berpotensi untuk menambahkan pendapatan atau sebagai satu cabaran kepada perniaga sediada.
- Mudah untuk dilaksanakan keran ianya melibatkan 3 jenis integrasi:-
- Vertical integration aplikasi muka depan laman web untuk transaksi sistem sedia ada.
- Cross-business integration sebuah syarikat bersamab laman web pelanggan, pembekal atau sebagai perantaraan melalui laman web tempat pasaran
- Berlakunya integrasi teknologi dengan perubahan pengurusan proses tempahan, pembelain dan perkhidmatan pelanggan
- E-business
- Meliputi e-commerce dan juga meliputi proses dalaman seperti produksi, pengurusan inventori, pembangunan produk , pengurusan risiko , kewangan , pengurusan pengetahuan dan sumber manusia (human resources)
- Strategi e-business lebih berfokuskan kepada proses dalaman , dan bertujuan utk menjimatkan kos dan dapat meningkatkan kecekapan dan produktiviti.
- E-business mempunyai bayaran yang tinggi didalam proses kecekapan , kos rendah dan keupayaan untuk mendapat keuntungan yang lebih.
- Berisiko untuk gagal dan sukar untuk berjaya lebih terhad dalam e-business berbanding strategi menggunakan e-commerce.
Antara aplikasi ecommerce:-
Online Banking |
Mengapa e-commerce berbeza daripada cara tradisional:-
- Interaksi secara langsung
- pelanggan berpeluang untuk bertanyakan soalan dan pekerja jualan juga bekerja untuk memastikan kepuasan perkhidmatan yang terbaik kepada pelanggan
- Memberi peluang kepada pekerja jualan mempromosikan pelanggan dengan barang yang berkaitan yang lebih mahal, untuk mendapatkan keuntungan yang lebih
- Kos rendah
- Lebih murah kerana tidak perlu menampung kos untuk membuka sebuah kedai
- Pulangan kadar
- Penjualan dikedai , pelanggan membeli produk yang terdapat dihadapan mereka dimana ini aknan dapat memberikan kepuasan kepada pembeli dan penjual. Pelanggan juga dapat menyentuh dan memeriksa barangan tersebut , mengikut kesesuaian dan juga boleh mencubanya terlebih dahulu. Dimana disini dapat mengurangkan berlakunya produk dipulangkan kembali atau komplen terhadap ketidakpuasan produk.
- Penipuan Kad Kredit
- Jarak jauh didalam e-commerce menyukarkan untuk mengesan sekiranya berlaku penipuan, dimana duit simpanan boleh dihilangkan .
Ciri- ciri unik e-commerce:-
- Memecahkan halangan geografi contohnya walaupun pembeli tersebut boleh membeli barangan tersebut walau dimana sahaja berada.
- Menjimatkan masa yang berharga
- keleluasaan, kesediaan (ubiquity)
- Lebih mudah
- Pelanggan adalah raja di dalam dunia e-commerce
- Maklumat yang tepat
- Interaksi bersifat peribadi
- Perubahan kepada suasana perniagaan
Jenis- jenis e-commerce:-
- Business to business (B2B)
- e-commerce di antara syarikat
- Business to Government
- commerce di antara syarikat dan sektor awam
- Mobile commerce (m-commerce)
- Membeli dan menjual barangan yang bagus dan memberikan servis melalui teknologi tanpa wayar
- Pengguna kepada pengguna (C2C)
- Commerce diantara individu peribadi dan pengguna
- Business - to- consumer (B2C)
- commerce dinatara syarikat dan pengguna
Kebaikan:-
- prosedur pembelian/ dan penjualan lebih mudah
- Dapat mencapai jumlah pelanggan yang tinggi
- Perkhidmatan yang disediakan adalah lebih baik dan operasi kos lebih rendah
Kelemahan:-
- Setiap orang boleh menjalankan perniagaan online dan boleh mengambil kesempatan keatas pembeli denga menjual barangan yang tidak wujud.
- Tidak kepastian bahawa produk yang dijual itu adalah berkualiti
- kegagalan mekanikal boleh menyebabkan kesan yang tidak dijangkan kepada keseluruhan proses
- Ramai hackers yang menanti peluang untuk menyerang semasa transaksi e-commerce berlaku terutamnya semasa prose pembayaran.
Linitations(had):-
- had teknologi
- Kelemahan dari segi keselamatan
- kekurangan ruang jalur lebar yang masih belum meluas
- pembangunan perisian masih didalam proses untuk matang
- Pelaksanaan e-commerce memerlukan server yang mampu menampung keperluan yang tingg dimana memerlukan kos yang tinggi
- Had bukan teknologi
- Produk tidakboleh di cuba telebih dahulu
- Manusia susah untuk mempercayai dengan orang yang tidak dikenali
- Penipuan akan semakin meningkat.
No comments:
Post a Comment