Thursday, December 26, 2013

E-Commerce

Assalamualaikum w.b.t...
Kali ini saya akan merumuskan berkaitan e-commerce

Definisi E-commerce:-

  • Electric Commerce juga dikenali sbg e-commerce
    • Jenis industri dimana untuk membeli dan menjual  produk  atau memberikan servis melalui sistem elektronik seperti internet dan jaringan komputer yang lain.
  • Perbezaan diantara e-commerce dan e-business
    • E-commerce :-
      • Meliputi proses menghadap ke luar menyentuh pelanggan,pembekal dan rakan kongsi termasuk jualan, pemasaran , ambil tempahan, penghantaran, perkhidmatan pelanggan, pembelian bahan mentah, dan perolehan barang-barang operasi -perbelanjaan tidak langsung seperti bekalan pejabat.
      • Melibatkan model perniagaan baru yang berpotensi untuk menambahkan pendapatan atau sebagai  satu cabaran  kepada perniaga sediada.
      • Mudah untuk dilaksanakan keran ianya melibatkan 3 jenis integrasi:-
        • Vertical integration aplikasi muka depan laman web untuk transaksi sistem sedia ada.
        • Cross-business integration sebuah syarikat bersamab laman web pelanggan, pembekal atau sebagai perantaraan melalui laman web tempat pasaran 
        • Berlakunya integrasi teknologi dengan perubahan  pengurusan proses tempahan, pembelain dan perkhidmatan pelanggan
    • E-business
      • Meliputi e-commerce dan juga meliputi proses dalaman seperti produksi, pengurusan inventori, pembangunan produk , pengurusan risiko , kewangan , pengurusan pengetahuan dan sumber manusia (human resources)
      • Strategi e-business lebih berfokuskan kepada proses dalaman , dan bertujuan utk menjimatkan kos dan dapat meningkatkan kecekapan dan produktiviti.
      • E-business mempunyai bayaran yang tinggi didalam proses kecekapan , kos rendah dan keupayaan untuk mendapat keuntungan yang lebih.
      • Berisiko untuk gagal dan  sukar untuk berjaya lebih terhad dalam e-business berbanding strategi menggunakan e-commerce.
Antara aplikasi ecommerce:-

Online Banking
Online Shopping and order tracking

Social networking
Online office suites
                      















Mengapa e-commerce berbeza daripada cara tradisional:-

  • Interaksi secara langsung
    • pelanggan berpeluang untuk bertanyakan soalan dan pekerja jualan juga bekerja untuk memastikan kepuasan perkhidmatan yang terbaik kepada pelanggan
    • Memberi peluang kepada pekerja jualan mempromosikan  pelanggan dengan barang yang berkaitan yang lebih mahal, untuk mendapatkan keuntungan yang lebih
  • Kos rendah
    • Lebih murah kerana tidak perlu menampung kos untuk membuka sebuah kedai
  • Pulangan kadar 
    • Penjualan dikedai , pelanggan membeli produk yang terdapat dihadapan mereka dimana ini aknan dapat memberikan kepuasan kepada pembeli dan penjual. Pelanggan juga dapat menyentuh dan memeriksa barangan tersebut , mengikut kesesuaian dan juga boleh mencubanya terlebih dahulu. Dimana disini dapat mengurangkan berlakunya produk dipulangkan kembali atau komplen terhadap ketidakpuasan produk.
  • Penipuan Kad Kredit
    • Jarak jauh didalam e-commerce menyukarkan untuk mengesan sekiranya berlaku penipuan, dimana duit simpanan boleh dihilangkan .
Ciri- ciri unik e-commerce:-
  • Memecahkan halangan geografi contohnya walaupun pembeli tersebut boleh membeli barangan tersebut walau dimana sahaja berada.
  • Menjimatkan masa yang berharga
  • keleluasaan, kesediaan (ubiquity)
  • Lebih mudah
  • Pelanggan adalah raja di dalam dunia e-commerce
  • Maklumat yang tepat
  • Interaksi bersifat peribadi
  • Perubahan kepada suasana perniagaan
Jenis- jenis e-commerce:-
  • Business to business (B2B)
    • e-commerce di antara syarikat
  • Business to Government
    • commerce di antara syarikat dan sektor awam
  • Mobile commerce (m-commerce)
    • Membeli dan menjual barangan yang bagus dan memberikan servis melalui teknologi tanpa wayar
  • Pengguna kepada pengguna (C2C)
    • Commerce diantara individu peribadi dan pengguna
  • Business - to- consumer (B2C)
    • commerce dinatara syarikat dan pengguna
Kebaikan:-
  • prosedur pembelian/ dan penjualan lebih mudah
  • Dapat mencapai jumlah pelanggan yang tinggi
  • Perkhidmatan yang disediakan adalah lebih baik dan operasi kos lebih rendah
Kelemahan:-
  • Setiap orang boleh menjalankan perniagaan online dan boleh mengambil kesempatan keatas pembeli denga menjual barangan yang tidak wujud.
  • Tidak kepastian bahawa produk yang dijual itu adalah berkualiti
  • kegagalan mekanikal boleh menyebabkan kesan yang tidak dijangkan kepada keseluruhan proses
  • Ramai hackers yang menanti peluang untuk menyerang semasa transaksi e-commerce berlaku terutamnya semasa prose pembayaran.
Linitations(had):-
  • had teknologi
    • Kelemahan dari segi keselamatan
    • kekurangan ruang jalur lebar  yang masih belum meluas
    • pembangunan perisian masih didalam proses untuk matang
    • Pelaksanaan e-commerce memerlukan server yang mampu menampung keperluan yang tingg dimana memerlukan kos yang tinggi
  • Had bukan teknologi
    • Produk tidakboleh di cuba telebih dahulu
    • Manusia susah untuk mempercayai dengan orang yang tidak dikenali
    • Penipuan akan semakin meningkat.






No comments:

Post a Comment